Nuffnang Ads

12 February, 2014

Trip to Padang, Indonesia

Gua mintak maaf sebab gambar dalam entri ni tunggang terbalik, padahal masa gua kasi watermark tu elok je, masuk dalam ni, terus tak elok. Pandai-pandailah julingkan mata ye tengok gambar-gambar dalam ni. :p

Salam,

Ehek! Ehek! Gua sebenarnya tak tau nak mulakan dari mana. Gua juga segan nak bercerita lebih-lebih sebab entri gua ke Jakarta-Bandung-Jakarta dulu tu, tergantung. Hihihi. Jangan marah eh. Sebab tuan blog ni busy bebenau. Tu belum campur lagi part malas yang kerap datang. Ni angina kus-kus sikit, apa kata gua bagi info and then share gambar, boleh kan begitu? Ah, bolehkan sajalah.

Trip ni adalah pada 23 Januari 2014 dengan AirAsia. Asalnya nak pergi berdua je dengan Dila tapi last minute kawan dia nak follow, ok kan saja. Ni adalah trip paling jimat bagi gua. Sebabnya? Dila tu memang mak dan ayah dia orang sana, then saudara-mara memang ramai di sana, so hotel tak perlu. Kita duduk je rumah mak Dila and nenek dia. Dua rumah yang berlainan okay tapi dalam satu kampung yang sama. Gua takda hal. Lagi suka kalau boleh live like local ni. Sebab boleh lah dapat tahu banyak tentang kehidupan diorang ni.

Trip ni memakan masa 4 hari 3 malam. Malam pertama di rumah nenek Dila, dan 2 malam berikutnya di rumah mak Dila. Transportation? Kitorang sewa Avanza dengan harga Rp1juta iaitu bersamaan RM250 untuk 4 hari. Memang jimat. Itulah untungnya kalau ke sana dengan orang yang berasal dari sana. Kalau nak bersupir (read: driver) confirm tak dapat harga tu. Tapi kalau korang baru-baru lagi di sana, gua nasihatkan amek je la supir sebab jalan dia complicated jugaklah.

Makanan juga tak susah korang. Dah duduk dengan family ni, makanan diorang yang masak sebab excited nak tetamu rasa masakan Minang. Walaupun jauh di sudut hati, segan huwooo. Macam susah-susah je. Tapi telan gak. Tiap-tiap pagi gua sarapan nasi and lauk Minang. Kalau duduk sebulan, confirm semua baju dah tak muat. Some more, makanan yang dijual di tepi-tepi jalan pun gua agak yakin di sini jika dibandingkan dengan di Jakarta dan bandung. Sebab nampak bersih.

Perjalanan mengambil masa 45 minit je dari LCCT.


Dah sampai. Masa ni tengah tunggu kereta sampai.

Minangkabau Airport, Padang.

Nasi Padang. Ni masa singgah makan masa nak ke Bukit Tinggi. Perjalanan sejam lebih je.
Makan untuk 3 orang termasuk air sekitar Rp127000. Dalam RM30 lebih lah.Which gua consider as murah lah untuk rasa dan suasana restoran ni.

View belakang rumah nenek. Kalau tengok real, macam lukisan. Ada gunung, sawah padi. Cuaca: Dingin nyaman. Loike. Tenang sangat.

Dila dalam misi memanjat pokok jambu.

Nama tempat ni Taruko. Mencabar gak jalan nak ke sini. Tapi bila sampai, worth it. View yang cantik juga menenangkan. Sambil gua menghirup hot choc yang rasa milo, heuheuheu.

Simbolik di Bukit Tinggi. Ini namanya Jam Gadang. Kiranya tempat tumpuan jugak lah.

Motif? Feeling berlakon cerita ' Ada Apa Dengan Cinta' beli kacang rebus. Tapi, sedap. Sama je macam kacang rebus kita. :p :p

Menyinggah beli sate Padang nak makan sekali dengan family nenek. ;) ;)

Puncak Lawang. Ini adalah sangat-sangat tidak dapat dilupakan.

Super LOVE! Gua memang jenis suka tengok view yang cantik. Perasaan sukar nak gambarkan. Puncak Lawang.

Another view of Puncak Lawang. Lepak sini dua jam lebih layan perasaan, kosongkan fikiran, sambil memerhatikan ciptaan Allah SWT. SubhanAllah, cantik sangat. Perasaan yang sukar gua nak gambarkan.


Danau Maninjau. Inilah dia tasik yang tengok dari atas Puncak lawang. Lepak sini sambil main pool. Hehe. Live like local la katakan. Huehuehue.

Martabak brownies adalah terbaik.

Ini roti bakar. K bye!

The making of martabak Brownies. Flavour? Choc cheese. 

Murtabak Mesir. Gua makan dua. Zeriuzly sinfully sodap!

Beli perfume sini, baunya tahan sama macam perfume ori. Gua lupa nama kedai. Tapi, 3 botol gua sebat.

Suka sangat rumah ni. Rumput dia bila pijak macam karpet. NI salah satu rumah di kampung Dila.

Nampak rumah putih tu? Itu rumah mak Dila. Belakangnya sawah padi. Cantik sangat view dia.
Ini view dari dapur. Hari-hari dapat tengok view macam ni, tenangnya rasa hati. Alhamdulillah diberi kesempatan. 
Close up rumah. Cantik kan? Terus gua feeling-feeling berlakon sinetron Malin Kundang. Why Malin Kundang? Sebab lagenda dia asalnya dari Padang.
Gambar-gambar ni semua yang ada dalam camera gua. Kebanyakannya dari camera Dila tapi belum sempat transfer lagi. Kalau korang ada pertanyaan, jangan malu-malu email gua ok. InsyaAllah, gua membantu apa termampu.

Ok bye,
Zana

No comments:

Post a Comment