Nuffnang Ads

28 February, 2014

Cikgu Gitar yang kacak… Aummm

Salam,

Sesuatu sangat title entri ni. Oh well, gua dah start masuk kelas gitar, dah lepas 4 kelas and Alhamdulillah, bolehlah sikit main dari dulu tangan dan jejari serba keras dan serba tak kena masa memetik gitar. Owh, I just love guitar. Entah sampai bila suka. Gua start kelas ni dalam bulan 1 sebenarnya tapi memandangkan banyak benor aktiviti so slalu la tukar-tukar and cancel. Tu yang dalam masa 2 bulan, baru habis 4 kelas. And, kelas gua setiap khamis sebenarnya. Bayaran, RM100 sebulan. Kelas ni gua pergi sekali dengan Dila.

Dari zaman sekolah lagi gua memang nak sangat pandai bermain gitar. Masa tu zaman susah, jadi gua takdalah demand cakap nak masuk kelas muzik kat bapak gua. takuttt and tak sampai hati. Cuma yang boleh gua buat adalah berangan bermain gitar menggunakan raket badminton tatkala mendengar dendangan lagu dari band favourite gua. Haha… sedeeehhh! Selain tu, gua bertuah mempunyai kawan-kawan sekolah yang kaki jamming. Jadi, adalah few times gua follow bila diorang pergi jamming. Zaman tu, gua sangat suka dengan lagu Oasis – Don’t Look Back In Anger (even sekarang pun gua still tak bosan dengar lagu ni). Part paling terharu, masa gua tak boleh joined jamming session, diorang akan ingat gua. hahaha. “Ok, main lagu Zana plak.” Auwwww, bila diorang cerita balik part tu, eh eh terharu lak rasa. Suka gua nak over-over sebab tau gua adalah kesayangan. Hahaha. Gua sorang perempuan yang join jamming dan lainnya semua lelaki. Tak kisah. Sebab mentaliti kami di zaman itu tidak seperti budak sekolah zaman sekarang yang serba menakutkan knowledge in sex diorang. You know and I know lah kan. Lagipun bapak gua tau gua pergi jamming bersama lelaki-lelaki ini. Mula-mula jadi penonton je, lama-kelamaan gua disuruh menyanyi. Ya hampunnn, masa tu dah lah gua pergi karaoke pun tak. Paling hebat pun menyanyi kuat-kuat dalm jamban. Menggeletar bibir nak menyanyi. Hahaha. Tapi gua kan gigih, feeling-feeling diri ni adalah Avril Lavigne, tak pun Gwen Stefani, so menyanyilah jugak walaupun hancur.

Eh, panjang plak cerita lain. Tadi nak cerita pasal cikgu gitar kan. Gua belajar gitar dengan Noah, salah seorang ahli band Indie Mice. Gua pun tak pernah tau Indie Mice sebelum ni tapi  dah mengenali cikgu gitar ni, then adalah layan few lagu dari Indie Mice. Best jugak, since Malaysians kan suka lagu-lagu dari Indonesia. So, taraf muzik mereka adalah seangkatan. Senang telinga untuk menerima.

Gua punya minat untuk pandai bermain muzik adalah sungguh deep. Gitar adalah favourite. Tapi, kalau ada minat yang deep gila, tapi bakat tiada, cemana? Berbanding orang yang ada bakat, tapi minat kurang. Memang gua sangatlah panas bontot dan tak keruan. Eh korang tau tak, gua hari-hari practice 4 chord basic dengan strumming. Beginner seperti gua yang takda basic pasal gitar, tangan terketar-ketar nak tukar chord. Haha. Tapi slowly by now, bolehlah berbanding hari pertama belajar.

Tadi kan gua kata hari-hari gua practice kan, Dila yang tak practice langsung kan, dia boleh main dengan geletar yang kurang. Noah ajar sekali, terus dia boleh strumming exactly macam yang Noah ajar. T______________T

Gua happy untuk dia tapi sedeh untuk diri sendiri. Cemana eh nak pandai main gitar? Memang orang kata pelan-pelan, nanti bolehlah tu. Minat Dila pada gitar tidaklah se’deep’ gua. Dila sendiri lebih berminat pada piano ataupun keyboard. Bak kata Noah, “ Dila, awak ada bakat tau. Jangan sia-siakan.”

Ok. Gua?

Not an ahli muzik yet,
Zana

2 comments:

  1. Hai..:-) lagi byk practice lagi cepat pandai..bak kata omputeh..pratice makes you perfect..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hai.. ;-)
      Thank you. Memang selalu practice jugak.
      Slowly but surely. InsyaAllah.

      Delete