Nuffnang Ads

03 March, 2014

Terharu

Salam,

Sedar tak sedar dah masuk bulan March. Hoi, apesal kejap sangat rasa ni hoi? Heuheuheu. Sebenarnya nak cerita keterharuan yang terbuku dalam hati sampai sekarang. Gua ceritakan di perenggan seterusnya okeh.

Ceritanya macam ni, selama gua bekerja ni, Alhamdulillah gua adalah bagi sedikit dari pendapatan gua kat mak. Tiap-tiap bulan kirim kat mak je. Kat bapak gua, takdalah pulak sebab gua fikir bapak gua ada duit pencen dan juga dia kan bukak kedai kat rumah, jadinya dia ada duit sendiri. Entah macam mana gua tergerak hati nak bagi duit kat bapak gua bulan lepas, sebab gua fikir kalau dalam islam sendiri menyatakan, kita mesti utamakan mak dalam apa jua perkara, and macam manapun mak kita tu layan kita, baik atau buruk, dia tetap mak yang dah melahirkan kita. Gua sudah bekerja 5 tahun, duit bulanan yang tak seberapa dari gua, gua hulurkan selalunya pada mak, dengan bapak gua, cuma di hari raya baru merasa duit dari gua.

Gua sendiri ada rasa malu bila amount yang gua kirimkan tu adalah terlalu sedikit berbanding apa yang bapak gua bagi nak membesarkan gua, menyekolahkan gua, dan cuba menyediakan keperluan gua untuk mengenggam segulung ijazah. Tapi, gua nekad nak bagi dan mendiamkan diri. Biarlah bapak gua tak tahu gua ada mengirimkan duit. Gua Cuma mendiamkan diri sehinggalah jumaat lepas gua dapat panggilan dari bapak gua.

Bapak:  Assalamualaikum. Ko dah balik kerja?

Gua:  Waalaikumsalam. Sudah bapak. Tengah menunggu turn nak masuk wayang. Kalau balik sekarang pun, jalan jammed gila.

Bapak:  Owh camtu. Bapak nak tanya ni. Selama ni ko ada tak kirim duit kat mak ko?

Gua:  Ada. Tapi takdalah banyak sebab lately ni pun sesak sikit. Sebab tu takda bagitau mak apa-apa sebab segan bagi tak banyak. (malu taw kena mengaku macam ni)

Bapak: Eh, bapak tanya je. Nak tanya lagi. Ko ada kirim kat bapak tak?

Gua:  Erm, ada. tapi tu lah. Orang bagi tak banyak. (entah mengapa gua rasa sedih sebab segan tak bagi banyak)

Bapak: Jangan cakap macam tu. Terima kasih sebab ingat kat bapak. Bapak tak mengharap, cumanya bila pergi bank, terkejut sebab ada duit dalam tu and tak pernah-pernah dapat duit yang tak diketahui. Selalunya bapak tau berapa balance duit dalam bank tu. (suara bapak gua happy)

Gua: Yelah, orang pun dah mula nak bagi kat bapak. Cuma tu lah, amount nak bagi tak banyak. Kalau dapat bagi banyak, orang bagilah banyak.

Bapak: Bukan jumlah yang jadi ukuran. Ingatan itu yang penting. Alhamdulillah. Bapak doakan rezeki ko murah. Terima kasih sangat sebab bagi duit kat bapak. Berkat duit kita dapat kalau kita ingat kat mak bapak.

Gua: Eh, takda apa sangat apa yang orang kasi tu. Sebab memang sikit.

Bapak: Takpe, bapak berterima kasih sangat kat kau. InsyaAllah, murah rezeki ko nt.

Macamtu lah lebih kurang perbualan gua dengan bapak gua. gua pun tak tau berapa kali ucapan terima kasih bapak gua kasi. Erm, tapi gua happy bila dia happy walaupun kiriman gua tak seberapa berbanding pengorbanan ibu bapa gua selama ni. Tapi bila dengar suara happy dari bapak gua, gua sendiri happy dan terharu sangat. Sampai macam tu sekali penghargaan dari bapak gua dengan pemberian dari anak. Alhamdulillah, syukur ya Allah.

Entri ini ditulis bukan nak menunjuk-nunjuk. Gua Cuma nak kita sama-sama amek manfaat dan iktibar. Kita ni bila berjaya sikit, jangan sampai lupa pada tanggungjawab pada mak bapak walaupun gua terkhilaf jugak sekali-sekala tapi Alhamdulillah diberi kesedaran. Kalau kita tak kedekut dengan mak bapak, insyaAllah Tuhan juga tak akan kedekut nak kurniakan rezeki pada kita. Rezeki juga datang dari segala sudut. Rezeki gaji naik, rezeki kerja baru, rezeki anak, rezeki beli rumah, dan macam-macamlah. Semuanya dari Allah SWT. Dunia ni pinjaman je untuk kita.

Bukan ustajah pilihan,
Zana

No comments:

Post a Comment