Nuffnang Ads

21 August, 2012

Pengejar Helang – Part 1


Salam semua,
Apa khabar kesayangan gua sekalian? Hari ni gua dah okay. Tak macam hari-hari sebelum. Asyik meng’emo’kan diri je manjang. Puas membengkakkan mata selama 3 hari duk berendam air mata, Alhamdulillah hari ni gua dah rasa lega. Dah boleh senyum. Muka dah tak monyok. Manyak sinyum adik maniiissss. Hehe. Ok, gua merapu balik dah.
So, berdasarkan tajuk di atas, (skemanya woi) gua nak bercerita trip gua mencari helang kat Langkawi pada 18 - 20 Mei lepas. Mak aih, punyalah lama dah trip tu, gua baru nak mengupdate. Bukan apa, tadi gua belek-belek gambar kan, jadi gua macam teruja plak nak berkongsi pengalaman dan cerita pada korang-korang ni haa.
Gua pergi Langkawi masa ni bertiga, semua dengan ex-classmates masa study dulu, Eni dan Odiq. Lama dah tak bercuti sama-sama kan. Jadi, perancangan cuti selama 3 hari 2 malam ni mula tercetus pada bulan Disember 2012. Sebabnya, masa tu Air Asia promo lagi. Wee.. I love you too, Tony Fernandez. Eh? Thanks AA! Harga return ticket KL-Langkawi-KL adalah RM110 each. Murah kan? We managed to pay for luggage as well tau dengan harga tu. Al-maklumlah ke Langkawi kan. Shopping agak-agak banyak tak? Jeng.. jeng.. jeng.. kenalah tunggu sampai ke titik habis penceritaan baru korang tau. Huhu..
Dan seperti biasalah, macam trip gua yang lain-lain, semestinya gua lah orang yang akan google segalanya. Blog walking from one blog to another. Cari tempat makan yang best, hotel, tempat pelancongan, dan semestinya tempat membeli dan blah. Memandangkan kami bertiga ni kali pertama menjejakkan kaki ke Langkawi, jadi masing-masing gamble je lah untuk trip kali ni.
Flight kami dijadualkan pada 12 tengah hari. Gua saja amek tengah hari sebab kalau pagi-pagi, tak boleh nak check in hotel awal-awal. Penerbangan adalah selama 1 jam dan kami pun sampai ke bumi yang kaya dengan khazanah dan lagenda tersendiri itu jam 1 tengah hari.
Yeay! Nak landing dah. Excited tahap gaban masa ni~
 Keluar je dari airport tu, kitorang dah melilau mencari kereta sewa. Walaupun masa kat dalam airport lagi, dah banyak kaunter kereta sewa, tapi berdasarkan pembacaan di internet dan melalui pesanan teman-teman yang pernah menjejakkan kaki di Langkawi ni, kami berdegil untuk mencari di luar airport, nak dapatkan yang termurah (kononnya), dan berbaloi dengan budget dan tadaaaa, kami dapat kereta Viva manual dengan harga RM50 sehari sebab masa gua pergi bercuti ni bukan peak season so dapatlah harga tu, Alhamdulillah. Dan sepanjang berada di Langkawi, kami cuma mengisi minyak sebanyak RM25 untuk 3 hari di sana. Kami ni pulak entah berapa kali berulang alik dari Kuah ke Pantai Cenang. Dalam sehari, gua rasa, cerita patah balik, patah balik tu adalah dalam 4 ke 5 kali. Sesiapa yang pernah ke Langkawi tu, confirm tau jarak perjalanannya cemana. So, minyak kami memang agak jimat. Ditambah pulak kepanasan di Langkawi, tapi Viva yang kitorang sewa tu, aircond berada di tahap excellent. Sejuk gila. Syukur lagi sekali.
Haa.. inilah kereta kuda kami. Lalala

Kami pilih Kuah. Hehe. Nak check in derr.
Selesai check in dan lunch, gua berkeras nak naik cable car hari tu gak. Sebab gua takut tak sempat naik. Sebab apa yang gua baca sebelum ke sana, kalau angin kuat, cable car akan dihentikan operasi (gua tak pasti sahih ke tak info ni tau). Dan gua agak cuak kalau-kalau tak naik. Mesti gua kecewa. Sebab one thing yang gua rasa kena pergi kalau ada di Langkawi is cable car and sees the view from above. Gua bukak Google map dan cari jalan ke cable car di langkawi ni from Kuah. Oh ya, kitorang stay di pekan Kuah sebab konon-kononnya nak dekat dengan kawasan shopping kan. Estimate perjalanan ke cable car ni mengikut kata encik google dalam 45 minit. Wow, lama kan. Haha. Tapi, our talented F1 driver, Odiq managed to reach the place within 30 minutes. Pantas ko makcik! I like.~
Di antara kawasan yang dilalui untuk ke cable car.
Kitorang tiba di situ sekitar jam 2.30 petang, dan keadaan agak lengang. Owh, sesuai sangat jadi port camwhore. Hehe. Snap! Snap! Snap! Masing-masing dah jadi ala-ala model di tengah panas dan semestinya topi pantai gua tak dilupakan. Seronok betul jadi topi tu. Kemana-mana gua pergi dia follow. Tiba-tiba lagu Digi ‘I will follow youuu’ terngiang di telinga gua. Chait, melalut dah. Tiket untuk naik cable car, sejujurnya gua tak ingat derr harga dia (adoi!maaf, tak membantu di situ). Tapi kalau tak silap gua RM10 to RM15 each. Maaf, daya ingatan kurang sangat sekarang. Dah berusia kan. Oopsiee!~
Sampai dah. Alhamdulillah.

Signboard yang banyak membantu pelancong seperti kami. Memudahkan perjalanan tau~

Haa... Inilah cable car nya. :p

View dari puncak bukit.. ke gunung? Indah sangat. Saujana mata memandang.
Dek nak menghilangkan kegayatan dan memandangkan siang masih muda, kami melepak di tepi pantai yang berdekatan dengan kawasan cable car tu juga. Makanan yang famous amos harus dicuba yer. Semestinya laksa Penang dan rojak buah. Dan percayalah, laksa Penang ini adalah yang paling best gua pernah makan sepanjang hidup gua. Memang marvelous.
Nampak simple tapi laksa tu memang marvelous okay..
Kenyang perut, senang hati. Ngee.. Misi diteruskan lagi untuk melayan perasaan di tepian pantai sambil melihat matahari terbenam. Ya Allah, indahnya pemandangan masa tu tak dapat gua gambarkan dengan kata-kata. Kualiti gambar dari kamera gua, tak dapat menangkap keindahan yang tergambar dari kaca mata kurniaan Tuhan. So, port baik punya untuk kami melihat keindahan itu adalah dekat dengan lapangan terbang Langkawi.
Tenang~
Sebelah malamnya, melepaskan lelah di hotel, membersihkan diri dan bersiap untuk makan malam. Lokasi makan malam adalah di Restoran Nelayan, berdekatan Hospital Langkawi. Agak sukar mencari restoran ni tapi harga memang berpatutan sangat dan makanan sedap. *Belah malam tu, gambar tak amek sebab kami semua letih dan takda mood nak bercamwhoring. :p
Perjalanan diteruskan untuk destinasi terakhir untuk hari pertama. Kami ke Pantai Cenang mencari tempat urut kaki. Kaki penat wohh. Bayaran tetap standard, iaitu RM30 untuk 30minit.
Ok, untuk part 1 trip gua ke Langkawi dah selesai. Part seterusnya gua akan sambung di entri yang lain pulak. Sabar menunggu yer. Gua janji gua sambung nanti. K bye~

Pengejar Helang,
Zana

No comments:

Post a Comment