Nuffnang Ads

16 August, 2012

Kad raya

Salam to all my gojes readers (walaupun tak ramai tapi gua tau ada),
So, macam mana persiapan raya? Mesti korang dah complete everything kan. Baju raya 4 pasang semua kena matching dengan tudung dan kasut. Langsir kena baru, matching dengan cat dinding baru. Sofa tahun lepas dah tak cantik nak beli baru sebab cat tak masuk dengan kaler sofa. Carpet plak nak beli Jakel lagi murah. Tahun lepas beli dengan Pakistan jual carpet tu, dah tak mau sebab tak stailo pakai carpet Pakistan, pakai Jakel la baru urban. Alamak, tiba-tiba pulak baru teringat kuih raya baru beli 3 jenis, padahal bekas ada 15. So, korang pun cepat-cepat keluar gi beli kuih raya yang cantik rupanya, tapi rasanya, wallahualam.. Haha. Woi, bersederhanalah. Ingat pada kaum kerabat, saudara mara, rakan taulan yang kurang berkemampuan. Ya, gua tau korang mampu membeli segalanya atas titik peluh sendiri, tapi gua cuma nak berpesan sambil mengingatkan diri-sendiri supaya dalam keadaan apa sekalipun, bersederhanalah.  
Ok, mukadimah yang agak panjang. Sebenarnya gua nak cerita pasal kad raya jer. Dulu, zaman sekolah dulu, selalu dapat kad raya. Urgh, seronoknya tak terkira. Siap nak bersaing lagi dengan kawan-kawan, sapa dapat kad paling banyak masa tu. Seingat gua, dari darjah satu lagi gua dan kawan-kawan sudah berbalas-balas kad. Nanti raya boleh gantung kat dinding. Pastu, kawan-kawan datang rumah akan rasa gembira dan dihargai sebab kad yang dibagi ada digantung di rumah kawan (ok, gua je feel macam tu agaknya).  
Tapi dulu kena kumpul duit sendiri nak beli kad. Gua ingat lagi, masa rehat, terkejar-kejar g kedai mak Hashimah kat sebelah sekolah sebab dia ada jual kad raya. So, boleh pilih-pilih. Nanti lambat, orang lain sambar dulu. Padahal, kad tu nak kasi orang jer kan. So, agak berbangga di situ sebabnya keikhlasan terpancar bila kasi kad cantik-cantik kat kawan-kawan. So, kalau kawan yang kita favourite tu akan dapat kad paling cantik di mata kita. Yang paling tak boleh lupa, siap letak bedak wangi wohh. Hehe. Pesen nak bagi boyfriend lettew. Tapi, gua masa sekolah rendah sampai sekolah menengah gua takda boyfriend . tengok kawan-kawan yang ada boyfriend pun gua rasa goli goleman. Sebab, rasa diri terlalu muda untuk semua tu. Cumanya, ada crush kat abang senior tu standardlah (aaa..malu..). 
Seingat gua lah, sampai gua upper 6 pun gua still terima kad raya tapi jumlahnya berkurangan lah dari tahun ke tahun. Hmm, sebabnya zaman siber sekarang orang lagi memilih untuk mengucapkan selamat hari raya melalui medium yang mudah, cepat dan senang. SMS, Twitter, Facebook, e-mail, etc. sedih gak sebenarnya kalau dikenangkan. Generasi akan datang tak akan dapat mengecapi apa yang kita rasa pada zaman kita untuk menyambut hari raya. 
Tahun ni gua Cuma dapat satu je kad raya dari colleague gua. Satu jer babe. But still, gua rasa terharu dan sangat dihargai. Tahun ni gua tak bagi kad raya pun pada teman-teman mahupun saudara-mara. Hehe. Mungkin tahun depan kalau dipanjangkan umur, gua nak praktikkan hantar kad raya.

Pecah kaca, pecah gelas,
Sudah baca, harap balas.

Ngeh.. ngeh.. ngeh.. “harap balas” plak. Dah tak ikhlas woi. Haha. Kbai!

Tulus mulus tak mulus sangat,
Zana

No comments:

Post a Comment