Nuffnang Ads

20 August, 2012

makna raya bagi seorang bernama Zana

Salam,

How's your raya? Mesti korang seronok bersama family tersayang kan. Owh fine! Gua jeles benornye. Huhu. Tengok facebook orang yang amek gambar dengan family pun gua dah macam, "owh, why am i here? I'm not supposed to be here." Sentap! Huhu..

Bagi gua, raya tahun ni disambut biasa jer. Sehari sebelum raya gua ke rumah makcik (adik bongsu mak mertua kepada abang gua). See? Jauhkan hubungan itu? Tapi, what to do. Gua sebenarna berat hati nak pergi sehari sebelum raya tu. Tapi abang gua insist gua pergi (mungkin kesian tengok adiknya sorang). So gua dengan berat hati dan kepala otak yang serabut, gua gagahkan gak ke Selayang. Perasaan masih bercampur baur sepanjang perjalanan tu. gua drive pelan jer sambil layan radio dan dengar celoteh dj radio juga pemanggil yang seronok bercerita pulang ke kampung. Sigh..

Pada mulanya gua gagah lagi. Gua hati batu! Tapi, perempuan tetap perempuan. Tiba-tiba bayangan pagi raya tahun-tahun sebelumnya muncul dalam kotak fikiran gua. Terbayang muka kesayangan gua nun jauh di mata. Tanpa mereka di sisi gua di hari mulia yang patutnya disambut bersama keluarga tercinta. Oh, shit! Gua kalah pada bayangan itu. Serentak, air mata gua laju sampai gua teresak sambil memandu. Gua tarik nafas dalam-dalam. Tapi, air mata tetap laju. :'(

Malam raya, ketika semua umat islam kebanyakan sedang sibuk mengemas rumah, membakar kek dan kuih raya, ketika takbir raya sedang berkumandang, gua duduk di beranda umah makcik gua. Termenung. Gua cuma nak bersendirian sebenarnya, which is impossible sebab gua kat rumah orang kan. Tengok anak-anak buah gua layan mercun. Gua banyak mendiamkan diri. Abang gua muncul dan hulur telefon kat gua. Mak gua on the phone. Gua bersembang dengan mak gua lebih kurang 15 minit. Dengar celoteh mak gua sedang bermain dengan salah seorang cucunya di rumah, Rayyan. Gua lega, mendengar cerita dari mak gua yang gembira bermain bersama cucunya. sekurang-kurangnya kakak gua yang nombor tiga tu balik menolong kemas rumah di kampung. Sekurang-kurangnya, ketiadaan beberapa anaknya terubat dengan keletah cucu yang datang dan anak menantu yang pulang untuk membantu persiapan.

Jam 10 malam, gua dah minta diri dari rumah makcik gua. Gua salam semua yang ada dan terus balik. Gua lepak rumah abang gua malam tu. Layan rancangan raya. Bosan. Semuanya kosong dalam otak gua. Gua tutup tv, dan cuba melelapkan mata. Jam 5 pagi, gua baru terlelap. Gua tersedar jam 7 pagi, longlai langkah keluar bilik dan gosok baju raya. Hampir jam 9 pagi, gua dah muncul kat rumah makcik gua balik. Lepak dengan biras-biras gua sambil makan makanan raya. Still, gua sekadar mengalas perut. Terbayang hidangan air tangan mak gua. Air mata hampir menitik. Tapi, gua tahan. Kembali ke beranda dan termenung lagi. Jam di tangan hampir 10 pagi. Tiba-tiba dapat whatsapp dari kakak sulung gua,

"kesian kat mak. Dia dah nangis-nangis teringat kat korang. Kitorang bertiga je dengan bapak kat rumah."

Owh damn! Gua sayu. Gua amek masa tenangkan fikiran gua. Terus call kakak gua dan nak cakap dengan bapak gua. Rutin raya, pagi salam dengan bapak dulu, pastu mak, then kakak sulung, pastu salam semua family kitorang. Gua mintak maaf dan mengucapkan selamat hari raya pagi tu semuanya melalui telefon, which sedih sebab mereka takda depan mata. Selesai bercakap dengan bapak, telefon pass kat mak gua plak. Gua dengar mak gua teresak, gua dah terdiam. Rasa bersalah menyelubungi hati gua. Sayu. Gua buat ucapan yang sama. Gua berjaya menahan air mata gua dari mengalir sekali. Usai semuanya, family makcik gua semua start bersalaman sesama mereka, mohon ampun dan maaf atas segala. Abang gua hulur 5 sampul kat gua. Ya! Gua hutang dia untuk duit raya nak bagi kanak-kanak di rumah itu. Berlakon seolah-olah duit tu daripada gua. Padahal..... Hmm... Dengan keadaan kewangan gua yang kontang sekarang, gua harus berjimat-cermat. Thanks bro sebab tolong jaga air muka gua.

Jam 1 tengah hari, seluruh family makcik gua dan abang gua nak pergi photoshoot gambar family. Gua faham keadaan itu. Takkan nak menyemak walaupun mereka invite gua sekali tapi gua tolak dengan baik. Gua bagi alasan nak beraya dengan kawan sebab dah janji. Semua gua salam dan gua bergerak pulang. Sepanjang perjalanan, gua buntu nak ke mana. Plan asal sebelum ni, nak lepak raya rumah Zaza. Yerla, gua tak pernah beraya dengan dia. Lagipun, ini last raya dia sebagai anak dara. Gua nak sangat berkongsi cerita dan rasa dengan dia. Tapi, gua amek keputusan bergerak pulang sebab gua tak nak tambahkan bebanan hati dan fikiran gua. (please note: ada kejadian sehari sebelum raya antara gua dan dia. So, just let me keep it to myself. Some things are better remain unknown). 

Otak gua ligat berfikir apa gua nak buat kalau sampai rumah dalam waktu tu. Gua cuba rodger Sani, mamat tu tak buat apa, gua ajak dia lepak. Gua amek dia kat Cheras, lepak sampai jam 5 petang, gua dah balik. Jam 6 petang, gua dah kat rumah. Menonton rancangan raya tapi fikiran entah ke mana. Sebu. Segala-galanya membosankan pada gua. Hati dan perasaan gua semuanya ke kampung. Mengeluh lagi..

Sebelum ni, gua ingat gua cukup kuat. Gua ingat gua kental. Tapi, pada hari yang mulia ni, gua teringat sepotong ayat yang sangat common di dengar, "sayangilah ibu bapa dan berbaktilah dengan mereka selagi mereka masih ada." Gua terkesima sendiri. Sesal.

Abang gua balik pada raya kedua. Gua harap kepulangan abang gua akan mengubat hati mak bapak gua. Gua tau mereka mengharap kepulangan anak-anak. Gua tau mereka juga mengharap kepulangan gua walaupun sekejap. Ya, gua akan pulang. Pulang bulan depan jika ditakdirkan umur panjang. Meluangkan waktu dengan kesayangan gua. InsyaAllah. Semoga semuanya dipermudahkan. Amin.

Gua tak balik raya tahun ni bersebab. My bestfriend's wedding just around the corner. So, gua fikir "duluuu" ada baiknya gua balik masa her reception di Kuching. Yes, i was stupid. Patutnya gua dahulukan family dan pulang juga walaupun sekejap. Padahal, boleh jer gua balik 2 kali. Sigh, tapi ada masalah lain which like what i said before, some things are better remain unknown. And here I am now. Writing blog in the middle of the night of raya kedua 2012. Pasrah.

P/s: cukuplah Kali ni gua tak balik masa raya. Sebelum gua disunting dan mula mengikut suami untuk bergilir menyambut raya, gua akan kerap balik jumpa kesayangan gua. Akan gua pastikan diri gua pulang walaupun sekejap.

Zana.

No comments:

Post a Comment