Nuffnang Ads

24 August, 2012

Escape kelas Cikgu Sta

Salam,
Meh gua perkenalkan siapa Cikgu Sta dulu. Cikgu Sta ni adalah guru matapelajaran Sains untuk Form 1. Sedikit kerek tapi kelakar. Gua cakap dia kelakar sebab cara dia bercakap yang kerek buat gua gelihati sebab dia ingat cool ke hapa cakap bunyi kerek-kerek gitu. Maaf cikgu!
Zaman gua sekolah rendah dulu, gua takda subjek Sains macam budak-budak sekarang, sebabnya gua adalah last batch belajar subjek “Alam dan Manusia”. Semua sumbat sekali dalam buku tu. So, masa form 1 ni lah ke’sakai’an melanda. First time dapat masuk makmal sains. Gila cool wohh. Tak pernah tengok peralatan sains depan mata. Gua ni jenis gatal tangan kalau tak memegang. First day dah buat onar. Malu. Ceritanya, masa tu Cikgu Sta tengah mengagihkan alat-alat eksperimen kat semua meja di makmal sains. Gua ni tak menyabar, selak-selak buku dan cuba untuk memegang tabung uji menggunakan alat dia. Masa tu, gua tengok pemegang dia macam twizzer tapi hujung dia tajam tapi bahagian tajam tidak bertemu, bahagian tajam tu mengadap ke luar lah kiranya. *Sila bayangkan.
Masa tu, bagi gua sains adalah magic. Haha. Tak boleh blah punya statement. Gua tengok pemegang dia (yang macam twizzer tu), diletakkan dalam tabung uji, lepas kangkangkan pemegang tu, boleh la terus mengangkat tabung uji berkenaan. Ya, memang boleh tapi tak sampai 1cm gua mengangkat, benda alah tu jatuh dan berderai. Satu kelas senyap. Muka gua pucat. Cikgu Sta yang kerek buat muka cool dan sound gua tapi gua tak ingat dia cakap apa. Haha. Cuak punya pasal sampai tak tau Cikgu Sta cakap apa, dan membayangkan muka bapak gua kena datang sekolah dan mengadap pengetua sebab anaknya dah pecahkan tabung uji di minggu pertama persekolahan. Padahal takda apa pun. Jauh betul gua berfikir masa tu. Gua cuak okayyyyy. *Emosi tiba-tiba*
Itu bukan ceritanya kali ni, saja selingan. Hehe. Masa tu jugak, gua dan Zaza kan dah kamceng sejak hari pertama persekolahan, kami duduk bersebelahan masa tu. Satu meja tu ada dalam 5 ke 6 orang. Ye lah, meja makmal kan besar, kerusi tinggi. Duduk sebelah-sebelah lagi meneruskan gossip panas, walhal masa tu baru beberapa minit membuat onar dengan Cikgu Sta. So, nampaknya Cikgu Sta dah mula aim gua. Bukan aim apa, nak dijadikan mangsa lettew. Sakit telinga kot dengar gua berchit chat, walaupun gua cakap pelan-pelan. Eleh cikgu, macamlah gua tak tau. Cikgu Sta mula panggil nama gua dan tukarkan gua di meja depan sekali. Satu meja dengan semua budak lelaki. Alah, gua kan perempuan melayu terakhir, so Cikgu Sta tu ingat gua akan malu dan berdiam lettew kalau duduk dengan budak lelaki. Haha. Cikgu salah. Makin rancak gua berborak. Dan, terpisahlah gua dan Zaza masa subjek sains.
Jadi, ada satu masa ni, si Zaza terlupa bawak buku nota untuk Sains. Punyalah dia ni menggelabah dan takut sebab ada homework kena submit hari tu. Kalau tak hantar, terbayang rotan Cikgu Sta. Kalau tak hantar, malu lah sebab satu kelas tengok. Kalau tak hantar, nanti Cikgu Sta kasi demerit. Banyak woh anggapan masa tu. Nasib baik gua datang awal pagi masa tu, temankan si Zaza call makcik dia kat public phone mintak tolong hantarkan buku sekolah. Baik punya hari agaknya. Subjek sains adalah first subjek untuk hari tu. So, satu kelas dah siap-siap nak bawak buku pergi makmal, sekali dengan gua la kecoh nak pergi tapi gua kesian kat Zaza, so gua dengan baik hatinya menemani si Zaza menunggu makcik dia datang hantarkan buku.
Kriiingggg!!! Loceng menandakan kelas bermula dah berbunyi. Gua pandang Zaza, muka sedih siot. Gua tak sampai hati. Gua faham perasaan dia. Kitorang dah mundar-mandir dekat gate masuk sekolah. Pengawas-pengawas dah masuk kelas, kitorang still lagi menanti makcik dia sampai. Pastu, teringat ada jugak gate belakang. Berjalan ke gate belakang pulak, kot-kot makcik dia sampai ikut gate belakang. Hampa. Takda jugak di situ. Berjalan semula ke gate depan, dari kejauhan nampak motosikal yang buat si Zaza senyum kelegaan. Buku nota dicapai, dan senyum lega sambil pandang gua. Kriiiiinggg!!! Loceng yang menandakan subjek kedua untuk hari tersebut. Gua dah cuak. Sekarang ada satu lagi masalah negara. Nak mengadap Cikgu Sta. Nak masuk kelas dia pada waktu kedua. Oh, no! gua tak sanggup. Gua cuak. Zaza pun cuak. Kalau bagi alasan datang lambat, patutnya masuk masa pertama tapi lambat pun takpa. Ni dah masuk masa kedua, cemana?
“Nak masuk ke tak nak? Nak masuk ke tak nak?”
Persoalan yang bermain di minda gua. Gua pandang Zaza, Zaza pandang gua. “Ok, kita check line dulu.” Gua putuskan. Zaza hanya mengekor. Pelan-pelan panjat tangga ke makmal sains. Dari tangga dah dengar suara Cikgu Sta. Nyaring semacam. Hadeh, ini tak boleh jadik. Masuk kelas Cikgu Sta dalam keadaan itu boleh mendatangkan kemudaratan kepada diri sendiri. Pelan-pelan berlalu ke kantin sekolah. Tapi, mana boleh melepak lama di situ. Gua dan Zaza buat keputusan ke padang sekolah. Padang sekolah tu best. Ada trek sukan, pastu banyak tempat boleh menyorok. Hihi.
Perancangan rapi dibuat. Kononnya kalau tertangkap, alasan utama, cari nametag. Sepakat gua dan Zaza lepak. Lama gila gua rasa masa tu. Nak tunggu loceng bunyi. Kami mencari port yang best untuk melepak. Sambil-sambil melepak, buat kerja yang agak bodoh. Serius gua tak boleh lupa. Masa tu, kitorang lepak kat ada satu jalan tikus untuk budak-budak sekolah tu keluar masuk la. Konon macam tu lubang untuk masuk sekolah la kiranya. Duduk situ, bila ada motosikal lalu, kitorang sergah. Suara kemain kuat lagi menyergah. Pastu gelak-gelak bila tengok orang tu terkejut. Sungguh kanak-kanak ribena lagi masa tu.
Tengah syok-syok duduk, tiba-tiba plak Zaza boleh nak terkencing. Tak tahan pulak tu. Bergegas gua teman dia gi toilet. Dah lah kemain jauh toiletnya. Dari jauh dah boleh hidu bau semerbak (baca: hancing) dari toilet tu. Selesai semuanya, gua tengok jam. Ada lagi 5 minit. Lama lagi. Haha. Dah buat kesalahan semuanya rasa lama. Melepak dalam toilet sambil gua menghidu bau minyak Vicks yang memang gua selalu bawak, sebab tak menahan bau toilet wohhh. Bergilir-gilir dengan si Zaza. Macam hidu gam je lagaknya. Saling berpandangan dengan dia. Pastu tergelak sebab buat jahat sama-sama. Tapi, dalam tergelak tu, gua tau hati masing-masing tak keruan. Takut kantoi walaupun gua pasti Cikgu Sta mungkin tak perasan 2 anak murid tak masuk kelas dia. Sapa suruh cikgu asingkan kami? Haa, kan dah tak tau anak murid hilang.kikiki.
Gua dah mula resah sebab takut tertangkap. Tiba-tiba, kriiiiingggg!!! Penantian berakhir.
To be continue..

Zana

No comments:

Post a Comment