Nuffnang Ads

18 August, 2012

Dendang perantau

Salam,

Hi readers! Di kesempatan ini gua ingin mengucapkan selamat hari raya aidilfitri. Mohon maaf di atas kekasaran tutur kata gua di dalam blog ini. Juga gua ingin memohon ampun dan maaf kepada keluarga, kaum kerabat, sahabat handai, rakan taulan dan kepada sesiapa yang mengenali diri gua. Harap dimaafkan ya. Mungkin gua agak kasar di dalam blog ataupun di luar. Gua akan cuba berubah dan menjadi insan yang boleh menjaga segala tutur kata gua. Tak mau simpan dalam hati sebab gua bukannya insan yang sempurna tapi gua mau menjadi insan yang terbaik yang anda pernah kenali (insyaAllah).

Kalau ditanya apa perasaan gua sekarang, gua cuma boleh cakap, entah. Bercampur-baur semuanya. Terkenangkan keluarga jauh nun seberang laut. Honestly, gua rindu kat family gua. Rindu sangat. Sayu rasa hati kerna tahun ni gua tak berkesempatan untuk berhari raya bersama kesayangan gua. Sebabnya, hmm.. Tak perlulah gua sebutkan di sini. Ada beberapa faktor gua tak boleh balik tahun ni.

Buat family gua,
-mohon ampun dan maaf atas segala kesilapan dan kesalahan yang ana lakukan.
-harap dihalalkan makan minum.
-ana akan berusaha jadi insan yang baik, mendengar kata, anak yang solehah dan menggembirakan hati family.
-maaf sangat2 tak dapat balik tahun ni, insyaAllah umur panjang bulan 9 ana balik dan akan penuhkan waktu sebaiknya bersama kalian.
-ana harap keluarga kita akan semakin happy dan akan sentiasa bersama dan tabah dalam apa juga cabaran, masalah, dan dugaan yang melanda kita. Amin.
-selamat hari raya diucapkan.
-mohon maaf, zahir dan batin.

Buat teman-teman,
-mohon ampun dan maaf atas keterlanjuran kata, perbuatan yang menyakitkan hati, sesungguhnya gua bukanlah perfect.
-halalkan apa yang gua termakan-terminum, dan segala apa jenis ter lagi.
-maafkan gua jika gua terumpat, terkeji korang yer. Balik pada first point tadi, gua bukannya perfect.
-gua doakan kita sentiasa menjadi sahabat sejati yang tidak menyimpan perasaan dendam dan benci.
-selamat hari raya. Maaf zahir dan batin.

Tulus dari hati gua, gua maafkan kalian yang pernah menyakitkan hati gua. Gua akan lupakan kisah lalu yang memedihkan. Gua maafkan kalau gua pernah dikeji kalian, mahupun kiranya gua tergolong dalam cerita gossip panas yakni umpatan kalian. Ikhlas, gua maafkan. Gua halalkan apa yang termakan dan terminum. Tapi, maaf derr. Kalau part hutang, kena bayar yer. Yang tu tak hangus di situ. :p ok sambung.. Pesanan gua, yang lepas-lepas gua maafkan. Harapnya tiada yang akan datang tapi gua tau kita ni bukannya sempurna. InsyaAllah gua maafkan.

Jujur gua cakap, gua agak terkilan sebab pagi raya gua untuk tahun ni, gua tak dapat bersalam denga mak bapak gua. Tak dapat mohon ampun dan maaf dengan mereka di pagi lebaran. Tak dapat tolong sama-sama mengemas rumah. Tak dapat makan ayam masak merah mak gua, makan lemang beli dengan kak enot kampung semarang, tak dapat makan ketupat, tak dapat berulang- ulang kali ke dapur sampai kena perli sebab nak meratah ayam masak merah, tak dapat hulur sendiri duit raya kat mak bapak dan anak-anak buah gua, tak dapat sama-sama duduk depan tv sambil makan popia kak shidah sampai kena marah dengan kakak gua sebab makan popia banyak, dan tak dapat buatkan sendiri kek nestum kegemaran bapak gua (huwaaaaa). Nak nangess. Banyak lagi yang gua kenangkan yang memungkinkan gua punya tebing air mata melimpah. So, baik gua stop sebelum gua teresak di sini. 

Akhir kata, ramadhan sudah meninggalkan kita dan kita semua menyambut syawal dengan gembira. Namun, kita jangan lupa pada yang telah tiada. Jangan lupa pada mereka yang kurang bernasib baik. Sambutlah berpada-pada. Semoga kita bertemu lagi dengan ramadhan tahun hadapan, insyaAllah. Hati gua agak sedih berlalunya ramadhan kali ni. Entah ketemu, entah tidak kita dengan ramadhan tahun hadapan. Semoga kita dipanjangkan umur untuk bertemu ramadhan yang akan datang, insyaAllah.

Selamat hari raya aidilfitri. Untuk kesekian kalinya, maaf zahir dan batin.


Ikhlas,
Zana

No comments:

Post a Comment