Nuffnang Ads

28 August, 2012

Pisang emas dibawa belayar, tapi kalau pisHang, bawa ke mana??

Salam,
Gangster celop zaman persekolahan agaknya gua ni. Entah berapa kali rasanya gua ni bergaduh dengan budak-budak sekolah. Baik laki mahupun perempuan. Zaza juga tidak ketinggalan menjadi backup gua. Memberi idea-idea bernas. Gua asah bakat dia menjadi kaki pukul sekali. Alahai, pukulan dari budak perempuan apalah sangat. Tak merasa gamaknya mereka-mereka itu. Tapi, gua bukan jenis tampar-menampar. Kalau mau, marilah bertarung. Hiyaarrrggghhhhh!!
Nak dijadikan cerita, ada sorang classmate kitorang gak, Maikel namanya. Kecik jer budak tu, tapi suka berlagak samseng. Sebutan pisang menjadi pishang. Lekatlah nama si Maikel tu sebagai Pishang. Hari demi hari, gua dengan Zaza dok peratikan je budak neh. Semakin menjadi-jadi perangainya. Sakit mata kami menengoknya (padahal sesaja nak mencari pasal). Pada gua, gua tak kisah as long as si Pishang tak cari pasal dengan gua, gua okay.
Entah macam mana, satu hari ni, Zaza bergaduh dengan Pishang. Perang mulut dari kejauhan. Gua kasi idea-idea untuk menyakitkan hati si Pishang. Backup katanya.
“Za, ko cakap camni..haa, pastu camni plak..Kasi dia panas kaw-kaw.”
Hasutan demi hasutan gua kasi. Sampai satu tahap, Zaza pulak lebih-lebih emosi pada si Pishang. Muka dah merah menahan kemarahan.
Zaza: Jom, serang je si Pishang tu. Gile la aku tak puas hati.
Gua: Lek luuu. Jangan sampai gaduh besar sangat pulak. (gua cakap macam ni sebab gua sebenarnya takda kena-mengena, setakat batu api jer..kikiki)
Zaza: Apa nak jadi, jadilah. Jom lahh.
Gua: Ko nak buat apa kat dia? (gua cuak gak sebab Zaza ni mana pernah bertumbuk. Risau la kalau apa-apa jadi.)
Zaza: Tengok je lah nanti. Jom.
Zaza dah bangun. Gua terkulat-kulat lagi. Gua bangun dan membontoti Zaza menuju ke meja Pishang. Mentang-mentang Pishang ni kecik jer, selamba dia cekak kolar baju Pishang tu. Gua agak terkejut sebenarnya. Gile kentang minah ni, sampai cekak-cekak kolar baju. Sepanjang sejarah menjadi gangster, tak pernah gua cekak kolar baju orang. Dah lah cekak kolar, siap tuding-tuding jari lagi kat muka Pishang.
Zaza: Weh Pishang! Ko apahal? Ada masalah dengan aku??
Pishang: Apahal apa? ko dulu yang start main nama bapak aku.
Zaza: Takkan tu pun nak sentap! Biasalah tu. Ko ni macam hari pertama pulak masuk kelas ni kan!!
Pishang: Habis tu, ko nak buat apa? ko ingat aku takut?
Zaza: Oowhh, ko tak takut ye!!
Pangggg!!! Gua agak terkesima. Zaza terkedu sendiri. Pishang menolak Zaza dan terus mencapai kayu yang ada di bawah meja dia. Satu kelas senyap. Gua dapat rasakan Zaza tak perasan keadaan sekeliling. Terkejut dengan tindakan sendiri melempang Pishang agaknya.
Gua: Woi, Pishang amek kayu tu woi. Blah! Blah!
Zaza: Jom! Jom! (muka cemas.)
Yes, anything could happen. Mungkin juga si Pishang boleh tibai si Zaza guna kayu tu. Ye lah kan, baru lepas kena lempangan padu dari Zaza. Gua dan Zaza terduduk. Gua sendiri tak percaya dengan apa yang baru berlaku. Tiba-tiba, classmate kitorang si Peyjal datang.
Peyjal: Weh, Pishang kata, esok dia nak bawak minyak babi. Nak kenakan korang.
Zaza: Owh, ye ke? Dia kata apa lagi? (cuak)
Peyjal: Dia kata dia tak puas hati dengan ko Zana.
Gua: Apa pulak aku? Aku tak buat apa kat dia pun. Bukan aku yang lempang dia. Apsal lak aku?
Peyjal: Entah. Dia yang cakap camtu tadi. Dia kata, dia memang tak puas hati dengan kau.
Zaza: (pandang gua). Pelek betol. Kan aku yang lempang dia tadi?
Peyjal: (menyampuk). Dia kata, kayu tadi tu untuk pukul Zana, bukan ko Za.
Gua: Mampus dia lah. Aku takda kena mengena. Malaslah nak fikir. Bodoh je nak pikir pasal orang macam tu.
Zaza: Tapi aku cuak. Cemana ni? Kalau dia bawak betol-betol, cemana?
Gua: Kita panggil cikgu.
Zaza: Haa, okay!!

Esoknya, Zaza tak datang sekolah. Hampeh betol. Ini betol-betol gangster celop. Pishang baru gertak sikit dah cuak. Haha. Gua buat muka selamba seolah-olah tiada apa berlaku. Sepanjang hari di sekolah, Pishang tidak menunjukkan ciri-ciri nak menyerang gua. Lega..
Apa-apa pun, gua syak si Peyjal mengada-adakan cerita untuk menakutkan kami. Dan juga, gua syak si Peyjal tak suka gua. Mampuslah kau Peyjal. Ada aku kisah???
To be continue...

Zana

No comments:

Post a Comment