Nuffnang Ads

05 December, 2012

saya orang awam


Salam,

Sepanjang lebih 2 bulan gua berpindah balik ke kotaraya Kuala Lumpur ni, dan menjadi orang awam dengan menaiki kemudahan awam, macam-macam kejadian berlaku. Ada yang kelakar, yang menyakitkan hati, dan macam-macam lagi, yang mampu menguji kesabaran gua yang memang penyabar sangat ni; dan ada diantaranya membuatkan gua sampai sekarang tersengih mengenangkannya. :p

Putra LRT

1.       Di antara kejadian-kejadian yang gua ingat lagi sampai sekarang adalah masa LRT rosak, di mana setiap stesen dia berhenti lebih kurang 15 minit, dan setiap stesen tu pulak orang berpusu-pusu berebut nak masuk. Masa tu gua kemain sampai awal pun boleh sampai jam 11 pagi di ofis. Kehkehkeh. Nasib baik dapat bos yang baik hati dan memahami.

Beginilah keadaannya masa tu.

2.      Gua rasa sepanjang naik LRT ni, entah beberapa kali gua nampak orang tersepit di pintu LRT tu. Memandangkan gua sorang, gua cuba untuk menahan senyuman gua dari terkeluar. Gua cepat-cepat berpaling biasanya, kang tak pasal-pasal cedera parah budak tu kena gelak dengan gua. kadang-kadang gua rasa nak jerit jer tengok orang yang tiba-tiba nak jadi hero masuk tapi tersepit ni. Kehkehkeh. Hoi, dah lah lu berdiri depan gua. Tengok muka lu jer gua nak tergelak. Gua dok terbayang muka cemas lu masa tersepit tu jer.

3.      Gua kadang-kadang hangin satu badan dengan orang jenis menyendeng jer ni. Space tu kemain besar tapi lu pergi menyendeng kat gua, lu apesal??? Lu tak tau ke gua geli dengan badan lu??? Entah berdaki ke, berkuman ke, berpenyakit ke… semua ada dan semuanya membuatkan gua geli-geleman okayyy. Solutionnya, gua mencukakan muka yang cuka ni, elak-elak, berdiri jauh-jauh, dan last solution, gua akan merengus kuat: “Huh, jauh sikitlah kimak. Dekat-dekat apehal??” Ok, yang kimak tu dalam hati jer. Pastu buat muka dan jeling kat si penyendeng. Ikutkan hati, jerit jer: “SEX MANIAC IN THE HOUUUSSSSSEEEEEEEE!!!!”
4.        
Bas RAPID

1.       Bila menunggu bas nak pulang kerja, gua jadi hangin dengan orang-orang awam yang selfish ni. Takkan lu fikir lu punya penat je kot. Orang lain pun penat. Seat di bus stop tu bukan untuk lu jer. Ada space tu kongsilah. Ni lu buat muka tak bersalah dan gua memang hanginnnn dengan lu. Huh!! Selfish!!!!

Inilah minahnyaaaa...
2.       Gua hangin dengan certain bus driver gak. Ada jenis yang bawak bus macam lahanat, brek emergency sebab bawak laju sangat. Takpun, bila ada orang tekan loceng, tengah laju-laju pergi bukak pintu bas tu. Dibuatnya ada yang tergolek, tak ke naya??? Mati anak orang, lu nak tanggungjawab? Bawak secara berhemah boleh?? Ada gak jenis kadang-kadang bila ada makcik-makcik yang naik bus, baru je makcik tu melangkah lepas bayar tambang, dia dah gerak secara mengejut, kesian makcik tu nak tergolek.

3.       And ada 1 kejadian, baru lagi dalam minggu ni gak, gua baru turun dari LRT dan nak naik bas pulang ke rumah. Gua Nampak ramai dah queue dekat bas yang gua nak naik ni sebab driver bus dah ada dalam tu. Tapi bila gua dekat, pintu bas tutup lagi, dan driver bus tu dok syok baca newspaper. Hamboiiihhhh, kemain lagi lu abang bas!!! Yang muka yang berdiri depan sekali dah mencuka tengok gaya kuang hajaq driver tu. Eksyen semacam lu! Pastu, baru dia bukak pintu bas dan kasi penumpang masuk. And then, ada 1 kejadian ni, makcik ni naik dan takda duit kecik, pastu dia berenti dan halau makcik tu. MasyaAllah, sakit plak hati gua. Then, ada 1 anak muda ni duduk berdepan dengan makcik tu (pemuda tu duduk depan sekali dekat dgn driver), jadi si pemuda ni la yang bagi makcik tu RM1 untuk buat tambang. Mulia sungguh hatimu wahai pemuda. I lerp u la pemuda!~

Orang Awam

Ok, yang ni memang macam-macam kejadian jugak, tapi gua teringat bila bersembang dengan seorang kakak ni. Kakak cleaner dari Indonesia. Gua kenal pun sebab selalu tunggu bas sama-sama nak pergi kerja. Boleh dikatakan setiap hari gua akan terserempak dengan kakak ni la. So, bermulalah bibit-bibit kemesraan di situ. Owh ya, gua berkawan tak memilih. Kawan jer, kenal jer, Cuma ada batasannya lah. Buat apa nak memilih kalau di sisi Allah S.W.T kita ni semua sama je? Cut the story short, ada 1 hari ni gua menyembang ala-ala mesra la dengan akak Indo yang gua tak tau nama dia sampai sekrang. Kehkehkeh.

Gua: Akak duk mana kak.
Kak Indo: Rumah teres belakang sana. (kelasss akak dok umah teres okay)
Gua: Mahal tak sewa?
Kak Indo: RM700, 2 tingkat, 3 bilik.
Gua: Hoh, kira oklah tu kak. Akak sewa ramai ke?
Kak Indo: Ada 3 keluarga.

Kak Indo buat bentuk ni depan mata gua.

Akak ni betul-betul buat lawak la. Gua dah tergelak-gelak tapi akak tu buat muka tak paham. Ikutkan kejam gua, gua amek jer gambar akak tu. Tapi gua tanya sampai 3 kali, “ Berapa keluarga kak??” kehkehkeh, sambil gua gelak-gelak kejam. “Tiga keluarga”, sambil ketiga-tiga kalinya dia membuat symbol PEACE menunjukkan 3 keluarga depan gua. Gua gelak lagi, tapi Kak Indo tetap kebingungan.

Orang Awam,
Zana

No comments:

Post a Comment