Nuffnang Ads

18 July, 2013

Secret Recipe: Sup Ayam si bujang

Salam,

Bertemu kembali. Hehe. Dah hari ke-9 puasa untuk tahun 2013 ni kan. Gua baru nak share menu gua pada hari pertama puasa aritu. Gua kan suka citer benda dah basi?? Hahaha.. ada aku kesah? Ok ok.. tak mau buang masa. Jom zass saja ke bahan-bahan yang super mudah.

Bahan-bahan:

Bawang putih
Bawang merah
Bawang besar
Cili padi (tak nak pakai pun boleh)
Halia
Rempah tumis (bunga lawang and kayu manis tu) p/s: kalau ada yang jual sepeket sekawan tu, lagi sonang
Ubi kentang
Tomato
Ayam
Garam
Bahan perasa (ikut laa nak pakai aji no moto ke, pasti sedap ke, tak kisah)

Cara-caranya:

Cuci ayam bersih-bersih, then letak dalam periuk berisi air, terus letak atas api kat dapur. Potong ubi kentang ikut suka nak bentuk macam mana, gua potong 4 je sonang, then campak. Cuci rempah tumis bersih-bersih then campak. Pastu, bawang putih, bawang merah, halia dan cili padi tu tumbuk sampai paras ko suka mana, nak lumat ke tak lumat ke, mana-mana pun okay.Then campak dalam periuk, gaul. Potong tomato (belah 4), then campak. Gaul-gaul sampai ubi kentang empuk, masukkan garam secukup rasa dan bahan perasa sedikit. Bahan perasa jangan banyak-banyak kang orang pening sebab terlalu banyak bahan perasa. Macam gua, gua letak memang sikit.



So, siapla sup ayam bujang. Lawannya, cili padi tumbuk dengan seulas bawang putih sampai lumat, then masukkan kicap. Fuhhh, bertambah nasik gua.

Resepi ni gua belajar dari bapak gua. memang simple nak mampus. Tak payah pakai minyak. Menyihatkan. Dulu zaman belajar, selalu gak buat. Hahaha. Makan ramai-ramai dengan nasik panas-panas. Fuhh, berpeluh.

Oklah, ada masa lagi, gua update. Selamat menjalankan ibadah puasa.

Xoxo,
Zana



No comments:

Post a Comment